onsdag 5 december 2012

Gamla inlägg, v.34 – Första projektplanen och diskussion


Här kommer fler gamla loggboksinlägg, fortsättning från igår:

Margretegärde, Uddevalla, 2012-08-22 v.34
Vi blev tilldelade handledare, och uppdelade i grupper, jag med Ihrén (då Niclas som jag fick som handledare inte var där slogs vi ihop till en stor grupp). På morgonen började jag med att under vår ”egna tid” med projektarbetet att diskutera lite med Linnéa och Irina om bl a betygskriterier och min idé för att få lite respons. Jag funderade på om min idé var tillräckligt ”kreativ” eller så, men vi kom fram till att den borde kunna räcka till högre betyg. Sedan började jag skriva på projektplanen.

Projektplan för mitt projektarbete

Innehåll

Beskrivning

Syfte
Frågeställning
Avgränsning





Att med genom av material (underlag) från Industriängarna, Stenungsund (en ringmärkningsstation för fåglar fångade i nät) undersöka fågelarten gransångare. Jag vill undersöka data från de fåglar som fångats i näten, dvs. deras ålder, vinglängd, vikt, deras ”fettklass” och det ruggningsstadium de befunnit sig i vid tillfället vid fångsten. Detta ska om möjligt jämföras med tid på året, dygnet och ev. med väder. Framför allt ska jämförelser mellan år göras och möjliga orsaker till likheter och skillnader. Även återfynd är mycket intressant att granska. Speciellt intressant att undersöka är gransångarens expansion på Västkusten, som skett under senare år.

Metod
Material




Använda mig av insamlad information under de år som ringmärkning bedrivits på Industriängarna. Tänkt att sammanställa tabeller och diagram över gransångare i arbetet, som huvudsakligen ska vara skriftligt.
Material om arten gransångare måste inhämtas för att kunna dra slutsatser i arbetet. Detta hämtas från olika källor.
Vill även använda mig av egna foton/bilder i mitt arbete.

Tidsplan


Prata med Thomas/ringmärka senast söndag v. 34

Komma igång med själva arbetet senast v. 36
(Redovisa muntligt v. 45? Foton/bilder klara då???)
Klar med slutprodukten, uppsatsen, v. 1
Klar med PM och hela arbetet v. 4 (v. 5)


Presentation
Redovisning

Uppsats och kortare muntlig presentation, ej grundlig

Här ovanför syns min första projektplan. Som ni ser är tidsplaneringen lite rörig.


Vi hade sedan samling i smågrupper (halva Niclas grupp; Emma W, Linnéa, Natasha, Simon) där vi diskuterade olika frågor och där vi skulle få respons på våra idéer. Det kändes bra att ge och få synpunkter på projektarbetet; tack vare det blev jag lite säkrare på mitt val av ämne och det känns bra att kunna hjälpa andra med. De tyckte det var en bra plan som jag hade, och sa att det bästa redovisningssättet skulle vara en vetenskaplig uppsats, vilket jag tidigare lutat åt men inte varit helt säker på om det var vad jag ville välja. De gillade starkt min idé och (Emma) sa att den skulle vara bra ”oavsett om det går helt som det ska” vilket fick mig att tro mer på den. Det enda är att det skulle kunna bli för omfattande, vilket jag själv oroat mig för. De (främst Emma, samhällare ;P) rekommenderade inte att jag skulle göra så mycket muntligt med den eftersom det inte skulle vara så intressant. Jag håller nog med henne om det och skulle bara vilja göra en mindre omfattande muntlig uppgift, kanske som beskriver vad jag jobbat med lite kort men som aldrig går in på djupet av mitt projektarbete. Naturarna i min grupp (främst Natasha) verkade dock intresserade av att lyssna på en muntlig presentation av ämnet. Jag antar att det till viss del beror på studieriktning (naturare har ju troligen generellt sett större intresse för naturen och naturvetenskap) men det är ju såklart även individuellt. Natasha kallade även mitt val av ämne för ”naturigt” och det tycker jag nog med att det är. ;)
Här en bild på frågorna vi diskuterade på förmiddagen.

På eftermiddagen så träffades vi i en större grupp där vi arbetade med Tänk om… – vad man får för känslor och vad man kan göra när något inträffar under arbetsprocessen med projektarbetet. Tycker det var en bra övning så jag antecknade smarta tips som folk nämnde. T ex vad man ska göra om man får ont om tid och svårt att hinna klart eller man förlorar motivationen.

Senare efter skolan tittade jag lite på programmålen för att få en överblick och försöka se vilka jag kan koppla till mitt arbete.

Dagen som helhet var bra tycker jag men jag har fortfarande en del frågor kvar – t ex mer om hur man ska tolka programmålen och hur loggbok/blogg fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar